Koleje Mazowieckie zawarły kolejną umowę dzierżawy spalinowych jednostek SN82 z prywatnym przewoźnikiem SKPL Cargo. Jest to związane z ograniczoną dostępnością własnego taboru przeznaczonego do obsługi tras niezelektryfikowanych. Czerwono-czarne pojazdy pozostaną we flocie wojewódzkiej spółki przynajmniej do grudnia.
W grudniu zeszłego roku Koleje Mazowieckie zwróciły do właściciela dwie wydzierżawione jednostki SN82. Jednocześnie zapowiedziały, że jeśli nie nastąpią niespodziewane okoliczności, wydzierżawią je ponownie w lutym, gdy SKPL zakończy realizację pewnych prac remontowych. Wojewódzki przewoźnik wciąż boryka się bowiem z niedostateczną liczbą własnych spalinowych zespołów trakcyjnych.
Nowością są toalety z układem zamkniętym
Wiemy już, że zgodnie z wcześniejszymi planami KM zawarły z prywatną spółką kolejny kontrakt, na mocy którego dwa SN82 wróciły na Mazowsze. – W związku z licznymi zdarzeniami na przejazdach kolejowo-drogowych oraz uszkodzeniami spowodowanymi potrąceniem zwierzyny leśnej dostępność taboru spalinowego jest ograniczona. Wobec tego podejmujemy działania mające zapewnić odpowiednią rezerwę taborową – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
Nowa umowa będzie obowiązywać do 13 grudnia tego roku, a więc do ostatniego dnia ważności aktualnego rocznego rozkładu jazdy. Na jej mocy KM będą ponownie eksploatować dwa jednoczłonowe pojazdy serii SN82, które już wcześniej kursowały na liniach obsługiwanych przez operatora. – Będą one wykorzystywane w głównej mierze w przypadku konieczności wykonania przeglądów i napraw pozostałych jednostek spalinowych – zapowiada nasza rozmówczyni.
Podkreśla ona, że standard wydzierżawionych pojazdów uległ poprawie, bo ich właściciel zmodernizował toalety, przerabiając je na próżniowe. – Jeśli chodzi o awaryjność wagonów silnikowych SN82, jest ona na poziomie podobnym do tego charakteryzującego inne pojazdy spalinowe starej generacji – usłyszeliśmy od przedstawicielki KM. Jednostki w charakterystycznych czerwono-czarnych barwach zostały wyprodukowane na początku lat 80. zeszłego stulecia.
Wydzierżawione pojazdy na nowej linii
Na jakich liniach będą od teraz kursować SN82? Ma to zależeć od aktualnego zapotrzebowania. – Dzierżawione jednostki będą eksploatowane głównie na linii 35 Ostrołęka – Szczytno – zaznacza przy tym Donata Nowakowska. Przypomnijmy, że KM uruchomiły pociągi do leżącego w województwie warmińsko-mazurskim Szczytna w grudniu ubiegłego roku.
Wydłużyły bowiem część połączeń funkcjonujących wcześniej w krótszej relacji Ostrołęka – Chorzele.